Parmentier Luxe Modeontwerper

Het genot van kwaliteit en schoonheid sinds 1962 in pels, omgekeerd lam, leder & daim, kasjmier, luxe regenjassen

Het huis Parmentier
Vakmanschap – Ontwerper

Wat is de logica achter de vrouwelijke kleerkast?

Wat is de logica achter de vrouwelijke kleerkast?

 

Sommige mannen denken van zichzelf dat ze rationele wezens zijn en hebben de neiging de vrouwelijke passie voor mooie kleding en mode ietwat meewarig gade te slaan. In het beste geval denken ze dat vrouwen mooie kleding willen dragen om hen te behagen. Maar volgens een recente studie verschenen in De Standaard Magazine is niets minder waar. Vrouwen doen het voor hun kleerkast, voor zichzelf, en voor elkaar. 

Het heiligdom van de vrouw
De kleerkast van een vrouw is een heiligdom. Een man moet daaruit wegblijven, tenzij de vrouw hem vraagt om erin te kijken. Meestal moet hij dat doen om te beamen dat mevrouw niets heeft om aan te trekken, hoewel die kleerkast uitpuilt. Het hangt er misschien wel vol kleren, maar … niet voor de gemoedstoestand waarin mevrouw zich op dat ogenblik bevindt. Dat is het grote verschil in de manier waarop beide seksen tegen kleren aankijken: mannen kiezen hun kleren vooral op basis van de buitentemperatuur, vrouwen op basis van de eigen temperatuur.

Warm gevoel
Waarom kopen vrouwen graag iets nieuws? Dat is eenvoudig: omdat de modetrends voortdurend veranderen. Waarom volgen vrouwen die modetrends? Dat ligt iets ingewikkelder. Er is meer aan de hand dan louter slaafs consumentisme. Modetrends zijn een soort universele codetaal tussen vrouwen: wie ze begrijpt en op de juiste manier interpreteert, wordt automatisch lid van “de club” waarin het goed toeven is, en waar dus iedereen wil toebehoren. Leden herkennen elkaar op straat en werpen elkaar goedkeurende blikken toe. Daar is het allemaal om te doen. Vrouwen zien het meteen als een andere vrouw met verve iets nieuws draagt. De vrouw in dit nieuwe kledingstuk voelt dat aan, en krijgt een warm gevoel vanbinnen. Opdracht volbracht !

Accessoires, een must
Al even belangrijk als  de kleren zelf zijn de accessoires. Dat zijn de dingen die er in de periferie toebehoren: juwelen, schoudertassen en schoenen... . Accessoires zijn soms nog duurder dan kleren, maar ze vormen een goede investering. Een mooie accessoire in pels of een peperdure tas van Hermès kan ze honderden keren dragen, en ze zal er bijval en bewondering mee blijven oogsten.

Comfortgevoel
Uggs waren oorspronkelijk gezellige Australische binnenhuispantoffels. Niemand droeg ze ooit buitenshuis. Nu hebben ze de wereld veroverd als winterlaarzen voor buiten, hoewel ze daar helemaal niet geschikt voor zijn: meteen vuil en niet waterbestendig. Bovendien zijn ze spuuglelijk, net als Birkenstocks en Crocs. Ze hebben hun populariteit alle drie te danken aan hun draagcomfort, een welgekomen afwisseling voor de naaldhakken waar vrouwen, om redenen die mannen totaal ontgaan, gek op zijn.
Pels werd vroeger vooral gekocht door de man voor zijn vrouw als statussymbool. Nu koopt de vrouw zelf pels voor het comfort, voor het zalige gevoel van welbehagen, omdat zij het mooi vindt, om zichzelf te verwennen … en ook een beetje als statussymbool naar andere vrouwen toe.

Vrouwen en macht
In de eerste plaats willen vrouwen zichzelf vrouwelijk en zelfverzekerd voelen, en de gelijke van andere vrouwen. Vrouwen zullen pels dragen als zij daar zin in hebben, ongeacht wat mannen er van vinden. Het gaat immers niet over mannen. Het maakt ze geen ene moer uit wat mannen ervan vinden. Het gaat over wat vrouwen er zelf van vinden. En maar goed ook.