De toekomst van bont volgens LVMH - het grootste luxe-conglomeraat
De toekomst van bont volgens LVMH - het grootste luxe-conglomeraat
Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), het grootste conglomeraat ter wereld van luxemerken (zoals Céline, Fendi, Givenchy, Loro Piana, Kenzo en Louis Vuitton ) onthulde op 25/09/2019 bij monde van Antoine Arnault haar LIFE-strategie (LVMH Initiatives For the Environment) voor meer aandacht voor duurzaamheid binnen het conglomeraat.
“Onze plannen hebben zeer duidelijke doelstellingen. Concreet en meetbaar, voor de komende jaren en niet decennia. Een groot deel van dit LIFE-programma-initiatief gaat over duurzame energie, CO2-uitstoot en afvalbeheer. Het is een trend, maar we zijn al een tijdje extreem actief op dit gebied. 91% van ons afval wordt hergebruikt en gerecycleerd“, aldus Antoine Arnault.
Over bont en leder stelt Antoine Arnault: “We zullen blijven produceren en werken met leder, bont en exotische huiden. Als leider in deze branche hebben we de verantwoordelijkheid om dit vakmanschap te behouden, maar het op de juiste manier en in alle transparantie te doen.” Het LIFE-programma is zeer concreet hieromtrent. Vanaf 2020 zullen de luxemerken binnen het LVMH-conglomeraat uitsluitend nog met gecertificeerd bont werken. Dat is bont met het FurMark-label.
FurMark is een recent gelanceerd traceerbaarheidsprogramma dat volledig operatief zal zijn vanaf januari 2020. Het label garandeert dat het bont voldoet aan alle hedendaagse normen. Dit zowel op het gebied van duurzaamheid als dierenwelzijn én dat de volledige keten transparant is. De drie belangrijkste principes van het FurMark zijn: op wetenschap gebaseerde normen, transparantie en onafhankelijke verificatie van alle stappen binnen de keten.
Bij Parmentier werken we al jaren – net zoals LVMH - met pels met het OA-label (Origin Assured). Vanaf 2020 zal ook Parmentier pelzen met het FurMark-label aankopen op de internationale bontveilingen.