Koop eens kleding met je ogen toe !
Koop eens kleding met je ogen toe !
Alles verandert zo snel in deze wereld waardoor steeds meer mensen zich aangesproken voelen door mindfulness. Dit is een aandachtstraining waarbij men zijn aandacht vestigt op wat men precies ervaart in het hier en het nu. Mindfulness is al 2.500 jaar oud en komt uit het boeddhisme. Zodoende wil men het contact met zichzelf en zijn eigen leven terugvinden en de juiste prioriteiten stellen. Dit leidt tot meer zelfbewuste en andere keuzes.
Verrassende resultaten
Een opvallende test bij mindful is het geblinddoekt aanraken van kledingstukken. Welke voelen goed aan en waarom? Welke herinnering brengt het aanraken en de geur ervan naar boven? Wat opvalt daarbij is dat mensen bepaalde materialen geblinddoekt afschuwelijk vonden, maar dat ze toegaven dat ze het kledingstuk wellicht toch zouden hebben gekocht, afgaande op de wijze waarop het in de winkel of in de modeboeken voorgesteld werd, dit in combinatie met een laag prijskaartje.
Kledingstukken die bij de mensen ‘op de tast’ als zeer aangenaam werden ervaren waren deze vervaardigd uit kwaliteitsvolle natuurlijke materialen en waren ook de duurdere kledingstukken. Velen maakten na deze test de bedenking dat ze in het vervolg meer aandacht zouden besteden aan hoe een kledingstuk ‘met de ogen toe’ aanvoelt voordat ze zouden overgaan tot de aankoop ervan..
Opvallend daarbij is dat mooie kwaliteiten van leder, daim en pels bij zo goed als iedereen als uiterst aangenaam werden ervaren.
'Buy less, choose well, make it last', zei Vivienne Westwood ooit. En ze heeft gelijk!
Geëpileerde nerts. Met de ogen toe: onweerstaanbaar zacht